Comisia aprobă noi programe de promovare a produselor agricole

Comisia aprobă noi programe de promovare a produselor agricole

 

Comisia Europeană a aprobat 41 de noi programe de promovare a produselor agricole în UE și pe piețele țărilor terțe, în valoare de 130 de milioane EUR pentru o perioadă de trei ani, din care jumătate (65 de milioane EUR) provin de la bugetul UE. Această sumă include fonduri UE suplimentare de 30 de milioane EUR, puse la dispoziție ca urmare a embargoului impus de Rusia, anul trecut în august, asupra importurilor de produse alimentare din UE.

Referindu-se la aceste noi programe, comisarul pentru agricultură și dezvoltare rurală, Phil Hogan, a declarat: „Promovarea produselor agroalimentare ale UE pe piețele mondiale reprezintă o reacție puternică și proactivă la embargoul impus de Rusia. Datorită creșterii finanțării destinate măsurilor de promovare se vor putea obține în continuare rezultate pozitive în ceea ce privește creșterea exporturilor de produse agroalimentare de înaltă calitate din UE pe piața mondială.”

Programele selecționate, provenind din 18 state membre diferite, acoperă o gamă variată de categorii de produse, cum sunt fructele și legumele proaspete, produsele lactate, produsele de calitate (cu DOP, IGP și STG), produsele ecologice, uleiul de măsline, carnea, precum și combinații de diferite categorii de produse. Dintre aceste programe, 17 vizează piața internă a UE și 24 țările terțe, ceea ce reprezintă o evoluție semnificativă față de seria precedentă de programe, care vizau piața internă în proporție de aproape două treimi. Această evoluție se datorează cel mai probabil fondurilor suplimentare în valoare de 30 de milioane EUR anunțate de Comisia Europeană anul trecut, ca urmare a embargoului impus de Rusia asupra importurilor anumitor produse agricole din UE, pentru a sprijini căutarea de piețe alternative. În pofida restricțiilor impuse unilateral de Federația Rusă, valoarea totală a exporturilor de produse agroalimentare din UE către țările terțe a crescut cu 2 % în perioada august-decembrie 2014, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Țările și regiunile terțe vizate sunt: Orientul Mijlociu, America de Nord, Asia de Sud-Est, China, Japonia, Coreea de Sud, Africa, Rusia, Belarus, Kazahstan, Australia și Norvegia. În plus, cinci dintre programele reținute sunt așa-zise programe multinaționale, care includ campanii de promovare comune propuse de organizații din state membre diferite.

 

Lista completă a programelor și a bugetelor adoptate este disponibilă în anexă (a se vedea LINKUL).

 

Context

Măsurile finanțate pot consta în campanii de relații cu publicul, de promovare sau de publicitate, care evidențiază îndeosebi avantajele produselor din UE, în special în ceea ce privește calitatea, siguranța și igiena produselor alimentare, proprietățile nutritive, etichetarea, bunăstarea animalelor sau metodele de producție ecologice. Aceste măsuri pot include, de asemenea, participarea la evenimente și târguri, campanii de informare cu privire la sistemele de calitate din UE (DOP, IGP și STG), la agricultura ecologică și la sistemul UE al vinurilor de calitate. UE finanțează până la 50 % din costul acestor măsuri (până la 60 % în anumite cazuri), restul costurilor fiind suportate de organizațiile profesionale/interprofesionale care au propus programele și, în unele cazuri, de asemenea, de către statele membre în cauză.

Noua serie de programe este prima dintre cele două prevăzute pentru 2015, acestea fiind ultimele programe elaborate în temeiul actualului Regulament 3/2008. Începând de la 1 decembrie 2015, vor intra în vigoare noile norme convenite în cadrul reformei de anul trecut a politicii de promovare a UE. Pe lângă o majorare progresivă a contribuției de la bugetul UE până la 200 de milioane EUR pe an, noul regulament (1144/14) va modifica normele privind cofinanțarea (absența cofinanțării la nivel național și creșterea ratei finanțării UE, care va fi și mai mare în cazul„programelor multinaționale”) și va introduce proceduri mai simple (un proces de aprobare unic, o gamă mai largă de beneficiari și de produse eligibile, un program de lucru anual și cereri de propuneri).