Piaţa auto

Piaţa auto a înregistrat în primul trimestru cea mai mare creştere din 2007 până în prezent

 

AGERPRES

Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale noi pe piața românească s-au cifrat la 18.941 unități în primul trimestru din 2014, în creștere cu 21,7% față de perioada similară a anului trecut, aceasta fiind cea mai mare creștere înregistrată din 2007 și până în prezent, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), publicate marți.

«În interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 19,1%. Este pentru prima dată din 2009 până acum când în trimestrul I se înregistrează o creștere față de anul precedent și cea mai mare creștere pe această perioada din 2007 până în prezent (a mai existat doar în 2008, dar numai de 17%)», precizează APIA.

Înmatriculările de autoturisme rulate au scăzut cu 11,6%, dar volumul lor – 46.800 unități în primele trei luni — rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (de circa 3,5 ori mai mare).

Producția națională s-a cifrat la 107.575 de autovehicule, cu 0,1% mai puține decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 89.352 unități (83%) sunt produse de către Dacia, 18.221 (18,9%) de către Ford, iar Roman Brașov a produs două autovehicule.

Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (35.156 unități), urmată de Dacia Logan (30.007 unități), Ford B-MAX (18.221 unități), Dacia Sandero (13.856 unități) și Dacia Logan MCV (10.333 unități).

În luna martie 2014, exporturile s-au cifrat la 36.741 unități (similar cu martie 2013), ceea ce face ca, după trei luni din 2014, volumul total să ajungă la 98.034 unități exportate, în creștere de 9,3% față de perioada similară din 2013.

Cel mai exportat model în luna martie 2014 a fost Dacia Duster (13.219 unități), urmat de Dacia Logan (10.618 unități) și Ford B-MAX (6.015 unități), top-ul fiind același pe ansamblul primului trimestru — Duster 31.994 unități, Logan 26.174 unități și B-MAX 18.176 unități.

Cu un volum total de 8.021 unități vândute în luna martie, avansul pieței auto față de luna februarie este de 31%, iar după primele trei luni din 2014 creșterea este de 21,7%, situație datorată în special autoturismelor, care au înregistrat +19,1% (+29% cele autohtone și +15,6% cele din import).

La autoturisme, top-ul pe mărci este condus de către Dacia, cu 4.723 unități vândute (30,8% din total), urmată de Volkswagen (1.533 unități / 10%), Skoda (1.522 unități / 9,9%), Ford (1.150 unități / 7,5%), Renault (787 unități / 5,1%) și Opel (642 unități / 4,2%).

Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna martie (dar și după trei luni din 2014), urmat de Sandero, Skoda Octavia, Dacia Duster (locul 3 după trei luni), și Volkswagen Golf.

Pe clase, după trei luni din 2014, majoritatea segmentelor înregistrează creșteri, importante chiar la clasele de volum (clasa mică +32%, clasa compactă 26% și SUV 5,5%), scăderi consemnându-se pe segmentele cu volume reduse, precum Executive — 2,2%, Monovolum — 25% și Sport — 34%.

În funcție de tipul de combustibil, creșterea vânzărilor de autoturisme cu motoare diesel se consolidează, ponderea acestora ajungând după 3 luni din 2014 la 61% (față de 59% în trimestrul I 2013), 8 mărci și respectiv 8 modele din primele 10 având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie.