Agricultura romaneasca in atentia firmelor franceze

    Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), in parteneriat cu Misiunea Economica UBIFRANCE din cadrul Ambasadei Frantei la Bucuresti, cu sprijinul Fondului National de Garantare a Creditului Rural (FNGCR), a organizat seminarul „Agricultura si perspectivele de crestere in 2013”. Evenimentul a fost onorat de prezenta conducerii UBIFRANCE Romania, a reprezentantilor sectiilor economice din cadrul Ambasadelor Cehiei si Poloniei si ai Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, beneficiind de o participare consistenta din partea sectorului privat implicat in dezvoltarea agriculturii romanesti.
    Potrivit unui comunicat de presa emis de CCIR, prin organizarea acestui seminar s-a urmarit: prezentarea unor oportunitati de afaceri cu parteneri francezi, identificarea posibilitatilor de finantare din fonduri europene si prin sisteme de plati guvernamentale, in paralel cu demersuri de internationalizare a agriculturii prin implicarea sistemului cameral.
    In deschiderea evenimentului, Alexandru Epingeac, presedintele CCI Giurgiu, membru al Colegiului de Conducere al CCIR, a  transmis mesajul presedintelui CCIR, Mihail M. Vlasov, exprimand speranta ca acest eveniment va deveni un exemplu de buna practica in consolidarea relatiilor romano-franceze.
    Potrivit lui Philippe Garcia, director pentru Romania al Misiunii Economice UBIFRANCE, tara noastra are o marja de crestere in domeniul agricol dintre cele mai importante, la care Franta doreste sa participe prin stimularea transferului de tehnologii si investitii. Infrastructura, industria de lux, sectorul de sanatate si dezvoltarea logistica sunt, de asemenea, pe lista prioritatilor companiilor franceze din Romania.
    In cadrul evenimentului, reprezentantii MADR au prezentat cateva elemente-cheie ale reformei agricole comune vizate prin proiectia financiara 2014-2020, orientata in principal catre rezultate, si care va sta la baza strategiei la nivel national, pentru a corespunde obiectivelor strategice UE 2020. Prioritatile se refera la transferul de tehnologii si cunostinte, cresterea competitivitatii prin modernizarea fermelor, investitii in unitati de depozitare si procesare, mai buna integrare a producatorilor in lantul agro-alimentar si mentinerea ratei de co-finantare la 85% din fonduri europene.
    In ceea ce priveste promovarea produselor agro-alimentare, potrivit Marianei Suciu, director general, Romexpo SA, cel mai important targ international pentru agricultura, INDAGRA, a avut o evolutie spectaculoasa, inregistrand la editia din 2012 o crestere cu 20% a numarului de participanti si a suprafetei ocupate si cel mai mare grad de internationalizare, de 40%. INDAGRA a devenit un punct de referinta pentru intreaga regiune a Europei de Sud-Est, au confirmat reprezentantii UBIFRANCE, partener traditional al Romexpo, cu cea mai mare participare de grup internationala.
    Veronica Toncea, presedintele Fondului National de Garantare a Creditului Rural a punctat cateva dintre problemele majore ale subfinantarii agriculturii romanesti, unde din 4 milioane de ferme inregistrate, doar 1 milion primesc stimulente din partea statului din cauza faramitarii proprietatii. Domnia sa a solicitat sprijin din partea celor prezenti pentru infiintarea unei burse a cerealelor si sustinere pentru preluarea modelului francez al fondurilor mutuale in dezvoltarea agriculturii.
    Potrivit lui Sorin Vornic, presedintele Camerei de Comert, Industrie si Agricultura Vrancea, sistemul cameral este interesat de revigorarea activitatii bursiere, respectiv de o bursa a cerealelor, cladita prin continuarea bunelor practici interbelice, ca si de revitalizarea bursei de marfuri.
    Sistemul cameral promoveaza pe plan international oferta romaneasca si potentialul de colaborare, folosind platforma de contacte de afaceri realizata de Camera Nationala, respectiv Sistemul National de Informatii de Afaceri (SNIA), ca si alte modalitati specifice de internationalizare a productiei romanesti, prin organizarea participarii la targuri si expozitii de profil, fiecare regiune avand exemple de succes in domeniul agro-alimentar.
    Tara noastra este un partener strategic pentru Franta, fapt demonstrat si de cresterea continua a comertului bilateral, care a ajuns in 2011 la 6,5 miliarde euro. Cu investitii de 2,4 miliarde euro, Franta ocupa, conform statisticilor oficiale, pozitia a patra in ceea ce priveste investitiile in tara noastra. Incluzand si intrarile de capital prin intermediul unor filiale ale companiilor franceze din tari precum Olanda, Franta se plaseaza, de fapt, pe locul 3, cu peste 6.700 societati comerciale cu participare franceza. In ciuda crizei economice, nicio societate franceza nu si-a delocalizat productia din Romania, prezenta franceza angajand peste 120.000 de oameni, cifra care nu a incetat sa creasca, conform afirmatiilor lui Philippe Garcia, director pentru Romania al Misiunii Economice UBIFRANCE.

   Sursa: www.ccib.ro, Revista Afacerea, Anul VII, Nr. 52-53 (365-366) 19-31.12.2012, Rubrica Camere de comert