Un nou instrument de finantare pentru retelele transeuropene de infrastructura

    La 7 iunie 2012, Consiliul, reunit la Luxemburg, a convenit asupra crearii mecanismului Conectarea Europei” (MCE) – viitorul instrument de finantare a infrastructurilor-cheie ale Europei in domeniul energiei, telecomunicatiilor si transporturilor. Ministri au ajuns la un compromis cu privire la ultima chestiune nesolutionata, si anume: prevederea in cadrul MCE a unor posibilitati sporite de finantare a proiectelor rutiere.
    Proiectul de regulament privind MCE, in valoare de 50 de miliarde de euro pentru investitii, vizeaza sprijinirea crearii unor retele cu performante ridicate, durabile din punctul de vedere al mediului si interconectate in intreaga Europa.
    Acesta defineste in linii mari proiectele de infrastructura din domeniul transporturilor, telecomunicatiilor si energiei care vor fi eligibile pentru a primi finantare din fondurile UE in perioada 2014 – 2020. De asemenea, proiectul prevede ratele de cofinantare pentru diferitele tipuri de proiecte, precum si metodele si procedurile de urmat.
    Acordul nu include bugetul pentru MCE si alte dispozitii financiare. Sumele efective vor depinde de rezultatul negocierilor in desfasurare privind urmatorul plan financiar multianual al UE pentru perioada 2014 – 2020. Pentru adoptarea proiectului de regulament, Parlamentul European trebuie sa isi dea aprobarea.

        Acord privind finantarea proiectelor rutiere

    Sectiunea transporturi din cadrul MCE acorda prioritate finantarii proiectelor feroviare si pe caile navigabile interioare din UE si prevede posibilitati limitate de finantare a proiectelor rutiere. Mai multe state membre au solicitate largirea acestor posibilitati.
    Ca o solutie de compromis, ministri au convenit sa includa finantarea proiectelor rutiere prin granturi in statele membre care au o retea feroviara izolata fara transport feroviar de marfuri pe distante mari. Pe langa finantarea proiectelor rutiere, acestia au crescut rata de cofinantare pentru autostrazile marilor si au realizat cateva modificari in lista coridoarelor retelei primare.

        Ratele de cofinantare in cadrul propunerii de MCE

    Sectorul energetic: rata maxima de cofinantare este de pana la 50 % din costurile eligibile si poate fi majorata pana la 75 % in cazuri precise.
    Sectorul transporturilor: de la 20 % la 50 % din costurile eligibile.
    Sectorul telecomunicatiilor: retelele de banda larga pot primi rate de finantare de pana la 50 %, serviciile generice si prioritatile orizontale – pana la 75 %, iar proiectele asociate platformei digitale pentru patrimoniul cultural european „Europeana” pot primi finantare de pana la 100 %.

         Eligibilitate

    Pentru a fi eligibile pentru primirea de fonduri UE, proiectele trebuie sa respecte nu doar conditiile prevazute de regulamentul privind MCE, ci si orientarile pentru dezvoltarea retelelor transeuropene. Acestea vor fi adoptate separat pentru fiecare dintre cele trei sectoare.
    Alte referinte despre acest subiect, veti putea afla accesand site-ul Consiliului Uniunii Europene.

    Sursa: www.ccibv.ro/Newsletter saptamanal nr. 20 din 15.06.2012/Rubrica Actualitate

Leave a Reply